سید پیمان بنی جمالی | استراتژی محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟
استراتژی محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟
برای اینکه بتونیم فعالیتهای تجاری رو بهخوبی انجام بدیم و به اهداف اصلی کسب و کارمون دست پیدا کنیم، استفاده از استراتژی محتوا بهترین گزینه است. منظور از این استراتژی در حقیقت طرحی است که بتونه دستیابی به اهداف تجاری رو سادهتر کنه. اگه دنبال راهی برای موفقیت میگردین و واقعا نمیدونید از کجا باید شروع کنین مطمئنا تولید یه محتوای مناسب کلید حل مشکل شما است. برای اینکه بدونین با کدوم استراتژی عملکرد بهتری در تولید محتوا خواهید داشت و محتوا چجوری میتونه در موفقیت تجاری شما موثر باشه؟ با ما همراه باشین.
استراتژی محتوا با توجه به اهداف تجاری هر سازمان قالب و بستر مناسب برای تولید و انتشار محتوا را تعیین میکنه.
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا در حقیقت یه فرایند طولانی مدته که برای دستیابی به اهداف تجاری به تولید محتوا متکیه. برای اجرای درست این استراتژی کسب آگاهی در مورد تقویم تولید محتوا، حاکمیت محتوایی، برنامه محتوا و بسیاری موارد دیگه ضروری نیست. اولین گام برای شروع و اجرای چنین استراتژیهایی اینه که شما تعریف درستی از اهداف تجاری خودتون داشته باشین.
بهعنوان یک استراتژیست باید بدونین اهداف پایه شما چیه و برای تحقق اهداف بلندمدتتون به چه چیزی نیاز دارین. مطمئنا تولید محتوایی که در راستای تحقق اهداف تجاری شما نباشه ابزار مناسبی برای موفقیت در رقابتهای تجاری نیست. استراتژی فقط به تولید تقویم محتوایی، نوشتن محتوا و انتشار اون محدود نمیشه. مطمئن باشین اگه استراتژی شما با یه هدف تجاری شروع نمیشه در دسته استراتژی محتوا قرار نمیگیره. در چنین حالتی شما فقط در حال تولید و انتشار محتوا هستین.
استراتژی محتوا چه کاربردی دارد؟
- کمک به سازمانها و مدیران کسبوکارهای بزرگ و کوچک در پیداکردن مفیدترین و موثرترین محتوا و ترکیب آنها برای اجرای موفق یک استراتژی جامعتر
- ایجاد روشی مناسب برای کمیسازی و نمایش ارزش محتوا در هر سازمان
- تعریف قالب محتوایی مناسب و تکامل آن در راستای تحقق اهداف تجاری هر کسبوکار
- ایجاد فرایند مناسب برای انتشار بسیار موثر و کارآمد محتوا و ذخیره آنها
- تسهیل هوشمندسازی تولید محتوا و ارائه راهکارهایی بر پایه عملکرد محتوایی
- تعریف فرایندها و ابزارهای مناسب برای پشتیبانی از محتوای تولیدشده
- کاهش هزینهها از طریق ایجاد مدل محاسباتی بازگشت سرمایه
استراتژی مناسب ابزاری است که تبلیغات را بر پایه اهداف تجاری سازمان تعریف کند
تاثیر استراتژی محتوا بر فروش و دیده شدن
استراتژی زمانی در افزایش فروش یا دیدهشدن تبلیغات موثره که همسو با قیف فروش عمل کنه. تنها در این حالت فرایند تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان دائمی با موفقیت انجام میشه. استفاده از استراتژی محتوا مناسب به شما کمک میکنه بهجای انتشار محتوای نامناسب و اتلاف وقت، مسیر موفقیت خودتون رو کوتاهتر کنین. اجرای این استراتژی موجب میشه که با تکیه بر ممیزی محتوا، شناسایی شکافهای موجود در بازار مرحله اولویتبندی محتوا رو بهدرستی انجام داد.
استراتژی فروش به شما کمک میکنه که از زاویه دید مشتری به مسائل نگاه کنین. در نتیجه، فرایند بررسی محتوا بهتر و دقیقتر انجام میشه. این استراتژی راهکارهایی به شما یاد میده که بتونین شکافهای موجود رو پر کرده و در افزایش نرخ تبدیل سایت خودتون عملکرد موفقی داشته باشین.
چنین استراتژیهایی در انتخاب معیارهای مناسب برای ارزیابی محتوای فروش بسیار مناسب هستن. مهمتر از همه، این استراتژی به صورت کاملا مجزا بر روی بخشهای مختلف قیف فروش متمرکز شده و عملکرد کلی شما در افزایش نرخ تبدیل، تولید سرنخ و تبدیل مخاطب به مشتری دائمی رو بهبود میبخشه.
عملکرد و هدف استراتژی اصلی محتوای فروش کاملا همسو با قیف فروش است
دلیل لزوم استراتژی محتوا
تغییر سبک زندگی سبب شده بسیاری از افراد برای حل مشملات خودشون یا دسترسی به خدمات و کالاهای موردنیاز بهجای مراجعه حضوری به موسسات و مراکز مختلف، از طریق جستجو در اینترنت به هدف خودشون برسن. به همین دلیل شاهد افزایش رقابت در فضای مجازی هستیم. تولید و انتشار محتوای مخاطبپسند یکی از داغترین بحثها در توسعه تجاری مشاغل مختلفه. زیرا، محتوای مناسب تنها راه برای برقراری ارتباط با مخاطبه.
فرض کنین یه وبسایت یا یه حساب کاربری توی اینستاگرام داشته باشیم. اگه هیچ هدف و برنامهای برای انتشار محتوا نداشته باشیم هر روز دغدغه داریم که چه فایل یا تصویری رو منتشر کنیم. یا چه کپشنی انتخاب کنیم. مطمئنا خیلی زود خسته میشیم و شکست میخوریم. اصلیترین مزیتی که استراتژی محتوا داره اینه که یه جهت و هدف مشخص برای ما تعریف میکنه. پس بهراحتی میتونیم برای رسیدن به هدف اصلی سادهترین مسیر و ابزار رو انتخاب کنیم.
اما فایدههای استراتژی قوی تنها به همین یه مورد محدود نمیشه. اگه بتونیم یه استراتژی مناسب تهیه بکنیم مطمئنا زمان کمتری برای تولید و انتشار محتوا هدر میره. آخه هدف اصلی بهدرستی تعریف شده پس میدونیم باید روی چه مواردی متمرکز بشیم. مهمتر از همه جامعه هدف هم بهدرستی انتخاب شده که میتونه توی انتخاب موضوعات مناسب برای جذب مخاطب اصلی کمک بزرگی به ما بکنه.
با یه استراتژی قوی احتمال موفقیت بهشدت افزایش پیدا میکنه. یکپارچگی بیشتری توی فرایند انتشار محتوا وجود داره. به دلیل اینکه انتخاب موضوع راحتتره پس میتونیم بر روی ارتقای کیفیت محتوا و انتخاب زمان مناسب برای انتشار اون متمرکز بشیم. که نتیجه نهایی اون هم برتری نسبت به سایر رقباست. تدوین یه استراتژی محتوا علاوه بر هدفمندسازی تبلیغات روی سئو سایت هم اثر مثبت داره.
مطمئنا بهخوبی میدونین که میزان رضایت مخاطبین برای گوگل اهمیت زیادی داره و سعی میکنه برای تعیین میزان رضایت مخاطب از الگوریتمهای بهروز و مختلفی استفاده بکنه. حالا حتما میپرسین که استراتژی چجوری روی سئو تاثیر داره؟ خب خیلی ساده است. استراتژی باعث تولید محتوای مخاطبپسند میشه. نتیجه این محتوا تامین نیاز مخاطب. افزایش رضایت اون هست. در نتیجه، مخاطب نهتنها خودش از سایت شما بازدید دائمی داره بلکه سایت رو بهعنوان یه منبع مناسب به دوستاش و بقیه پیشنهاد میکنه. پس با یه استراتژی قوی و محتوای هدفمند سئو و نرخ بازدید سایت بهتر میشه.
برای تهیه و تدوین استراتژی محتوا چه کسی به کمک ما میآید؟
با توجه به مطالب قبل بهخوبی میدونین که اصلیترین و مطمئنترین راه برای موفقیت در هر کسبوکاری استفاده از استراتژیهای مناسب برای تولید و انتشار محتواست. سوال مهمی که توی این مرحله ذهن شما رو درگیر میکنه اینه که چه کسی می تونه توی تهیه و تدوین استراتژی محتوا به ما کمک کنه؟ پاسخ این سوال هم خیلی ساده است هم یکم پیچیده است.
یه استراتژیست میتونه یه بازاریاب حرفهای فعال توی حوزه تولید محتوا باشه که درک درستی از جامعه هدف داره. یا اینکه میتونه مدیر بخش فروش باشه که علاوه بر شم اقتصادی بالا، تسلط بسیار زیادی به بازاریابی محتوایی داشته باشه. اما بهصورت خلاصه باید بگیم فردی میتونه توی تهیه یه استراتژی مناسب به ما کمک کند که اطلاعات کافی در مورد بازاریابی محتوا و نیاز جامعه هدف داشته باشه.
تدوین استراتژی فروش در انتخاب ابزار و بستر مناسب برای انتشار محتوا موثر است
برای اینکه خودتون بتونین یه استراتژی مناسب برای سازمان یا کسب .و کار خودتون تعریف کنین باید این مراحل رو انجام بدین:
- تعین اهداف و ماموریتهای سازمانی
- تعیین دقیق KPI یا شاخصهای عملکردی
- شناسایی جامعه هدف
- ارزیابی موقعیت فعلی
- انتخاب بستر مناسب برای انتشار محتوا
- تصمیمگیری در مورد قالب محتوا و تقویم انتشار آن
- استفاده از منابع مناسب
- ایجاد و انتشار محتوا
- ارزیابی عملکرد
سخن پایانی
در تمام دورههای تاریخی، تجار و صاحبان مشاغل برای معرفی محصولات و خدمات خود از تبلیغات استفاده میکردن. اما امروزه بستر و چهره تبلیغات کمی تغییر کرده. با توجه به افزایش استفاده از اینترنت، استفاده از این بستر بهترین گزینه برای تبلیغاته. با این حال، در صورتی تبلیغات به موفقیت ختم میشه که هدفمند باشه و در راستای تحقق اهداف تجاری انجام بشه. استراتژی محتوا ابزاریه که با تولید و انتشار محتواهای مخاطب محور به هدفمندسازی تبلیغات و تحقق اهداف تجاری کمک میکنه.